Dagens kulturskillnad: attityd till mat


Naturligtvis funderar jag mycket här i USA på hälsosam mat eftersom skräpmatkulturen är så påtaglig. Det finns en Mc Donalds och Dunkin Donuts i varje gathörn. Då funderar jag också på den attityd som kan finnas i Sverige och som jag stöter på ganska ofta i Moderslandet. Den attityden där det är lite häftigt att berätta för alla hur onyttigt man äter. Hur mycket godis och chips man proppat i sig och hur mycket man älskar skräpmat och svullat i sig pizza hela söndagen. En del av er kanske inte känner igen detta men jo, det tycker jag man stöter på hela tiden.

Kanske är det för att vi generellt sett äter väldigt hälsosamt och nyttigt så det känns lite häftigt att bryta från den normen på något sätt?

Om jag skulle sitta bland mina amerikanska vänner och säga att "Herregud, jag måste börja äta nyttigt jag äter typ bara pizza och burgare hela tiden" så skulle de titta på mig och tycka att jag var knäpp! Varför skulle jag vilja berätta det för dem? Gud va pinsamt för mig! Här är det mycket häftigare att ge varandra tips på gröna teer eller berätta hur man lagar en god hälsosam pastasallad (from scratch!!).

Här är take out mat som oljdrypande kina-mat eller pizza normen, så att bryta från den och laga mat själv (något alla inte vet hur man gör) så får man så många statuspoäng. Knäppt eller hur? I detta landet lagar folk inte mat hemma som vi gör. De hämtar mat. När de ska ha gäster så hämtar de indisk- eller kinamat från närmaste take-out! I know... totally bananas! Att laga mat hemma är status alltså! Skitknäppt!

Några tankar på detta?


Kommentarer
Postat av: Johanna

Intressant inlägg madame!

kulturmönster du ser yes.

Jo visst är normen hälsomat i Sverige. det håller jag med om, pizza är lite wild and crazy och tillhör helgen, inte vardagen...

kan inte laga mat hemma var en normbbrytare i US ännu mer, och just därför lite cool?



Så som jag förstått det så har ju många i medelklass usa tex ni städhjälp och nannys, så om man inte ska städa själv, eller ta hand om sina barn själv, varför ska man då laga mat själv? Det bli en tjänarkultur av det hela, där de som har råd kan avstå från vad som vi svenskar upplever som vardagliga sysslor - livspusslet etc. samtidigt blir det förståss arbetstillfällen till proffsiga kockar, nannys och städfirmor i US.



Sverige har mycket få spår av tjänarkultur utan vi ser en stolthet i att laga mat/ta hand om barn/ städa som en självklarhet i sitt eget hem- DIY.



2009-10-02 @ 15:32:01
Postat av: Elsa

Very interesting. Det definitivt en stor skillnad från Sverige där man inte är en bra mamma/pappa typ om man inte lagar mat eller städar efter sina barn. Här skulle jag säga att det är mer överklass att laga mat hemma än att äta på restaurant. Det bli också länkat till att fetma är en klassfråga. De fattiga har bara råd att äta greasy fried chicken på restaurant och de i medel och överklassen kan laga mat hemma vilket ofta är dyrare! Sick!

Postat av: Lena

Vilken klarsynt reflektion! Tänk vad kultur"kunskap" ändå är viktig i den globala kommunikationen. Det är sådana här insikter som gör att vår kära moder jord "krymper" Med det menar jag att genom insikt får man en större förståelse varför människor beter sig som de gör. Och på så sätt kommer människor från olika kulturer närmare varandra. Bra Elsa forsätt reflektera! Gärna på din blogg, det är så trevligt att läsa! Hälsningar från Ekerum på Öland.

2009-10-02 @ 18:02:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback