RIVERSIDE PICNIC


Igår stod vi inte ut med all trafik, asfalt och hetta inne i city utan var tvungna att ta oss till en park som ligger längs en flod en kort bit utanför stan. Vi njöt av brisen och grönskan. Idag är det fortfarande 30 grader... Fy Fasen vad jag håller på att smälta bort nu. Det är inte roligt längre. Ge mig frisk fläkt och 23 grader snälla!!









Sommar sommar sommar


För exakt 4 dagar sedan satt jag insvept i en filt här i vår soffa och drack kopp efter kopp med te för att värma upp mig. I helgen har vädret slagit om helt och det är närmare 30 grader varm med sol. Igår var jag i koma hela dagen för värmen. Vi tog med oss en filt och la oss på den lilla gräsplätt mitt inne i city som de kallar Rittenhouse Square. Den var såklart sprängfylld med sol lapande människor och vi hittade en plats i skuggan. Där låg vi sen och halvsov, läste, åt take away thaimat och glass. Vid tre-tiden var hettan outhärdlig och vi gick hem och slog på luftkonditioneringen och sov i 45 minuter.

På kvällen var det fortfarande super varmt, klockan 9 stod vår balkongdörr på vid gavel och släppte in lite luft och ljudet av sirener från polisbilar och trafiken. Det var svårt att sova sen och vi fick ha takfläkten på max.

Så nu har verkligen sommaren kommit hit. Det kan jag lova! Idag hade vi tänkt att åka till kusten (omkring en timme från Phila) men det verkar som att vi kör en till park-dag för jag vill desperat gå till gymmet idag, och N vill desperat äta eggs bendecit på vårt brunch ställe. Så det blir city idag med och till att desperat trotsa värmen.

xoxo

Fiskgratäng/IKEA/Havreflarn


Igår hade vi en spontan svensk afton. Jag lagade fiskgratäng. Det var första gången i mitt liv! Festligt att det skulle bli i USA jag gjorde den premiären! N hade nämligen smakat mammas fiskgratäng i Kalmar och kunde inte sluta tjata efter det. So gratäng it is! Det var en kamp. Fisk-stackarn ville inte ens bli varm och jag svor och levde och var frustrerad... det tog nästan två timmar och en massa försök innan jag fattade att gradantalet på ugnen var i FARENHEIT! Fy fasen va typiskt. Men tillslut så blev den ganska god faktsikt. Men inte som mammas enligt N.

Efter det drack vi te som jag köpt på Gerdas i Kalmar (smaken Mors Lilla Olle med blåbär) och åt Svenska gammla hederliga havreflarn som N köpt till mig på IKEA! Underbart!

Idag hoppade jag över gymmet eftersom jag knappt kunde gå ner för trappan i morse (träningsvärk). Så jag cyklade ut en runda i solskenet, det är runt 25 grader nu, och gjorde några små ärenden. Droppade in på en favorit second hand affär och fyndade en fantastisk kavaj från See By Chloe som jag fick för en tiondel av orginalpriset! My Lucky Day! Den är svart och lite mönstrad, perfekt som vårjacka till jeans.

Nu ska vi ut en runda i solskenet och ta en kaffe i Philadelphias "Gamla Stan" där det kryllar av vintagebutiker, antikaffärer, bokaffärer osv. Ikväll blir det förmodligen sushimiddag och sedan en drink med N's grabbgäng. Mysigt!

Ha en bra helg!

xoxo

It's a bow tie day.


Vaknade tidigt av tidsomställningen. Vid 6-tiden. Tog mig upp och åt frukost framför senaste avsnittet av Gossip Girl. Mysigt. Sen gick jag på ett Ashtanga Yoga pass. Det var sjukt längesen nu med alla resor och allt! I Sverige och Spanien har jag bara underhålls-tränat lite styrketräning, inget mycket. Men det var roligt att se hur pass mycket starkare jag var nu! Vissa ställningar som jag absolut inte kunde göra för 1 månad sedan gick lätt som en plätt! All stretching har också gett resultat och jag är mycket mer flexibel i de delar jag brukade vara stel! Jag är också mycket stabilare i de delar jag är överrörlig i! Jag firade med en gigantisk färskpressad grapefrukt-jucie när jag gungade hem från Yogan i mina
MBT-skor! Kände mig lite inspirerad av Gossip också så det blev en gigantisk rosett i min ponytail idag!

That's it for now folks!

xoxo



Mitt längsta blogginlägg ever... (mycket att berätta!)


Det har varit två mycket intensiva veckor i Europa! En massa resande, en massa familj och så två vackra bröllop! Vi började med 4 dagar i Sverige. Kalmar rättare sagt och de gick alldeles för fort. Vi umgicks med familjen, hann inte träffa några vänner alls knappt, bara alla kusiner vilket var jättekul! Brorsans bröllop var så fint, det var så dem på något sätt. Ceremonin på Bläsinge Strand på Öland med fioler och strålande sol. Det var så enkelt och perfekt. Vilket också representerar dem som par ganska exakt – enkelt och perfekt.  Festen som följde efteråt var fin med strålande solsken på Byttan i Kalmar Stadspark. Bilderna som jag la upp talar ju för sig själva. Vackert som attan!

Men jag måste ju berätta om N’s brorsas bröllop i lördags. Jag var i en kulturchock hela dagen, kanske fortfarande! Kyrkan låg i en vacker by med utsikt över havet. Ceremonin var katolsk och storslagen, musiken pampig med en kör som sjöng de klassiska bröllopslåtarna. 200 gäster som var uppklädda upp till tänderna. Själv hade jag varit hos frisören redan kl 9 på morgonen! Bruden hade en klassisk brudklänning med långt släp och en lång slöja och det var som i en film när hon gick ner för gången i kyrkan. När de sade sina löften till varandra och de tar varandra och det så hör vi N’s mormor viska till oss från raden bakom: Antecknar ni nu? Ingen press här inte!! Efter ceremonin utfördes en traditionell Baskisk dans utanför kyrkan av en dansare och en flöjtspelare. Sen bröt jublet loss. Folk skrek och tjoade som att det inte fanns någon morgondag! Länge leve brudparet! Länge leve brudparets föräldrar! Osv.

Sedan åkte vi till en stor gård ute på den Baskiska landsbygden och skulle inta en lunch i en gigantisk gård som var rustik och mycket vacker. Vid det här laget var klockan 3 och vi minglade i solskenet och jag växlade runt 200 kindpussar och talade någorlunda bra spanska efter 3 glas vin. Lunchen var vild! N och jag satt med hans kusiner som var supertrevliga men högljudda! Här var det inte tal om några tal utan folk ställde sig upp och skrek ut sina känslor lite när som. Maten var fantastisk och vinet också såklart!

En tradition de har är att ge ut en figur som föreställer ett brudpar till det par av gästerna som de tycker är näst på tur att gifta sig (typ som att kasta brudbuketten). När brudparet reste sig för att ge ut den och vi ser att de ger den till brudens syster så drar jag och N en lättnades suck. Vi vill inte ha någon press. MEN, då drar de rackarna upp en till figur och ger till oss. Vi måste ställa oss upp och alla applåderar och tjoar och skriker att de vill se en kyss. Vi visar dem en Hollywoodkyss och folk jublar. Efter det börjar kusinerna välkomna mig in i familjen och säga att de älskar mig så mycket. Jag är i chocktillstånd.

Folk är otroligt emotionella, jag kan säga att alla vid vårt bord grät minst en gång under lunchen över att de var så lyckliga över bröllopet och över att träffa och samlas alla i släkten. Särskilt männen. Jag svär, det var störtfloder vid vissa stunder. Jag kände mig som emotionellt störd för att jag inte grät! Jag är för svensk helt enkelt. Sen var det fest. Fri bar, gigantiska drinkar, gigantiska shots. Kan man ens kalla det shos när vi snackar om 1 dl? I alla fall, fest var det och folk dansade och sjöng och kramades. Vid 10 tiden var den officiella lunchen över och vi åkte i bussarna ner till Bilbao längs slingrande bergsvägar. Vi checkade in på vårt hotell och fräschade upp oss och sedan gick vi ner till en klubb som var abonnerad kvällen till ära. Där fortsatte festen till fram mot morgonkvisten och det gick ganska vilt till! Jag pratade mycket med kusiner och vänner och träffade många trevliga. En del kunde ingen engelska alls men ansträngde ändå sig för att komma fram till mig och prata långsam spanska. Jag förstod det mesta så det gick ganska bra. Jag tror jag an säga att ungefär 10 procent av gästerna kunde prata engelska. Det är bara för mig att börja öva helt enkelt!

Jag blev nog mest förvånad över hur traditionell ceremonin var i kyrkan. Hur klassiskt det var och hur mycket tårar det var på allas kinder.  Jag är förvånad över hur öppet alla visar sina känslor. Hur mycket kramar och pussar det var. Känns lite absurt när man står och kramas med någon av hans tjejkusiner och kindpussas och säger hur mycket man gillar varandra när det liksom är första gången man ses! Hur mycket alla kallar en älskling! Det är nog nyttigt för min svenska lilla kyliga attityd! He he…

Dagen efter är det inte mycket att berätta om. Vi tog en kaffe i solskenet utanför Guggenheim Museet och mådde lite lagom bra. Sa hejdå till de lyckliga tu som redan nu gett sig av på en tre veckor lång smekmånad i Australien och Bali.

Två veckor i Sverige och Spanien


För er som inte har Facebook. Klicka här för att se 60 bilder från de senaste två händelserika veckorna i Sverige och Spanien:
http://www.facebook.com/album.php?aid=91620&id=606700145&l=8713b7db83

Smakprov:







Sommarregn i Madrid


Sitter nu med Macbook och BF och nypressad apelsinjuice på ett litet rökigt café nära där vi bor i Madrid. Skönt att äntligen ta det lite lugnt och vila de små fötterna! Madrid är fantastiskt, trots att det varit ganska kallt och regnigt väder. Solen har tittat fram då och då och alla träden är fullt utslagna, hela staden är grön så det ger ändå en sommarkänsla! Solen går ner 20.30 så vi njuter av långa dagar.

I måndags landade vi och kom till N's syrra ganska sent. Eftersom hon bor mitt i smeten, i de gamla konstnärs/bohem kvarteren så var det bara att slinka runt hörnet för att hitta den mest gemytliga tapas-restaurangen man kan tänka sig. En gammal dam som lagar mat i en lokal mindre än vårt vardagsrum. Jag gjorde misstaget att beställa mineralvatten.... det fanns inte. Så det blev Txakoli (baskiskt vitt vin) istället!! Vet inte hur jag tänkte där egentligen!

Tisdagen spenderade med att vandra runt på små mysiga gator i Chueca, mysigt gammalt område där vi fann den mest fantastiska tapas restaurangen, ett gammalt café och trevliga torg. Maten här är så god att det är farligt! Jag älskar tortilla, spansk potatisomellett, fylld paprika, bläckfisk med svart vitlökssås, .... osv osv. Jag dör! Men mat-tiderna kan jag nog aldrig helt vänja mig vid dock. I tisdags kväll skulle vi äta middag på en Napolitansk restaurang och vi kom dit vid 20.15. Då höll de på att städa, den var inte öppnad än, de öppnade för middag vid 20.30. Igår var vi på en sushi-restaurant och hade bokat bord till kl 21.00 för det var den tidigaste tiden man kunde boka för middag!! Vad ska man göra... when in Rome do as the Romans helt enkelt!

Igår hade vi en fantastisk dag som började på Museo de Reina Sofia ett av Madrids bästa konstmuseer. Största intrycket gjorde såklart Picassos La Guernica. Jag minns när vi studerade den på bildlektionen i högstadiet, har alltid tyckt att den varit så speciell. Den berättar ju om attacken på den Baskiska staden Guernica under Franco tiden och den gigantiska canvasen rymmer oändligt med detaljer!

Eftermiddagen igår var en annan fin upplevelse. Vi var på en Hammam (Arabiskt badhus) som ligger nära stadens moské. Vi började med en lunch som var lika god som inredningen var vacker! Varje detalj var genomarbetad och i typisk arabsik stil. Själva badhuset var lika vackert det. Det doftade rökelse eller mint eller något och det rök från de varma bassängerna. Det enda ljuset kom från röda ljuslyktor, hundratals som stod överallt. Vi växlade mellan kokhett och iskallt bad som man bör och svettade i den turkiska bastun. Sen fick vi en kort massage och relaxade med te med färska mintblad och örter... När vi kom därifrån var vi helt avslappnade och trötta av allt badande.

I eftermiddag ska vi ta tåget till Vitoria i Baskien, där familjen och brorsan bor, en resa som tar runt 3 timmar. Det ligger uppe i norr inte långt ifrån den fransa gränsen. Bröllopet är på lördag och det kommer att vara i en liten by utanför Bilbao. Det ser jag fram emot!

That's all for now! Adios Amigos!



 

Några bilder från helgen.























Storebror är gift!


Så är 4 händelserika, stressiga, roliga och mycket soliga dagar i Kalmar över och min bror har gift sig med sin kärlek! All lycka till dem, de var så fina och vi hade en sån fantastisk dag i går på Öland och i Kalmar. Allt var perfekt: vädret, vigseln, havet, champangen, maten, all släkt och vänner och det vackra brudparet!! N och jag har njutit av av spendera tid med familjen och han har fåt träffa en hel del nya ansikten!

Nu åker vi till Madrid i morgon och ska bo hos hans syster. Det blir första gången för mig i Madrid så det ska bli spännande att upptäcka staden, maten, människor och kulturen. Kunde inte haft bättre guider heller!! Vad som för oss till Spanien är ju naturligtvis att hans tvillingbror ska gifta sig på lördag! Jag vet, två stora dagar på så kort tid som vi får vara med om - helt otroligt! De gifter sig i norra Spanien vid kusten utanför Bilbao. Så nu blir det min tur att träffa en massa nya ansikten! Kul! Spännande. Jag har ju dock varit där för lite mer än ett år sedan och vet ju hur fint det är där i Bilbao och runt omkring och hur gott vinet är och vilken mat de kan laga! Underbart!

Nu är jag så trött att jag kan decka. Har varit såå trött hela dagen så jag hoppas ni kan förlåta mig om jag inte var så social idag och ringde, som jag planerat eller kunde ses! You know I love you darlings!!




xoxo




Sport frukost.


Nu har det gått för långt... Nu tror jag att min kära BF har influerat mig lite FÖR mycket. Titta här liksom. Jag äter frukost på en stor basketboll-bricka! Men å andra sidan så har jag fått honom att börja drömma om handväskor på nätterna och titta på Bollywood-filmer. Så det kan vara jämt där....





mycket att göra härborta.


Ja, jag borde uppdatera stackars bloggen oftare men det har varit mycket att göra. Först var jag sjuk i 3-4 dagar efter att vi kom hem från Mexico. Nu är jag bättre och vi har haft en mysig helg här hemma. Vi har ätit brunch, suttit och druckit iste på vårt café (utomhus såklart!) och gått i gamla bokhandlar och kollat på film (Twilight...äntligen!).

Igår var vi på fest hos Lauren och Sid, våra grannar. Det var jättemysigt. Det blev vin, ost och en massa nya människor.  Idag vaknade vi av att solen sken så vi stack ut till en park och tog med oss lite lunch och åt där. Verkligen vårigt nu! Körsbärsträden och Magnolian blommar!

På onsdag åker vi båda till Sverige! Känns galet! Det är ju min kära bror som ska gifta sig i helgen. Vi ska bara stanna tills nästa måndag då vi åker vidare till Madrid. Där ska vi vara några dagar hos N's syster. Helgen efter gifter sig N's tvillingbror i Bilbao! Så då blir det ännu en stor fest! Kul! Ser verkligen fram emot att möta våren i Europa!

Ja.. jag har också börjar säga "Europa" som alla amerikanare gör här och liksom referera till det som ett enda land, vilket det typ är för dem. Men i alla fall...

Så nu är det bara till att packa igen. Gud, jag lever verkligen i en resväska just nu! Det är både på gott och ont!



Tulum

Efter att vi landat i Cancun, hyrde vi en liten grön bil och körde två timmar längs den vackra kusten söderut, på Yucatan Halvön. Jag körde. Tillslut kom vi fram till en liten sömnig by med cocospalmer och små tacerias (taco ställen) längs vägkanten. Tulum heter byn och den är känd för sina många enkla ekologiska resorts, yoga ställen och kritvita stränder. Vår lilla Cabana var perfekt och hade utsikt mot havet. Vi hade en vit nät hammok på altanen utanför och några nyfikna katter som strök omkring.

Vi spenderade dagarna med att läsa på stranden, bada i de höga varma vågorna, gå promenader längs stranden och dricka iskalla Coronas på altanen. Men vi gjorde också utflykter till Mayaruinerna i Cobá där vi hyrde cyklar och klättrade upp för den högsta pyramiden. Vi snorklade i Gran Cenote, en lagun med underjordiska grottor från dinosaurie-tiden. Vi beundrade utsikten från Maya fortet i Tulum och badade i vågorna nedanför, njöt av lugnet i den lilla fiskebyn Puerto Morelos.

Vi åt en massa goda tacos, burritos och Nachos och utmanade varandra i att äta de starkaste såserna! Vi svalkade oss med iskalla cheladas (som är en blandning av en margarita och en Corona) i hettan på stranden.

Vi sov en djup annorlunda sömn. Det är sällan det är så becksvart som mitt ute i vischan utan elektricitet på natten där det enda ljuset kommer från en klar stjärnhimmel. Jag drömde konstiga drömmar varje natt. Vaknade av fåglar som sjöng så starkt att vi trodde de var inne i Cabanan!



Vår lilla Cabana gömmer sig bakom palmerna



Vår strand



Jag klättrar upp för Maya piramiden i Cobá.



Beach time.



Relax time.



Tulum Ruins.





Car time. Jag kör.



Havets färg var otrolig i Puerto Morelos.