From NYC to Kalmar City.


Summering av senaste veckan då. Blev inte mycket bloggning efter första dagen i New York. Vi var där onsdag till söndag och hann med en hel del, och mycket lite tid spenderade framför datorn! Men nu ska jag berätta! Kanske ska ta det hela i bildform så ni får en bättre bild av det hela:


Times Square var för mycket folk för oss.


Strosade runt i Meatpacking District.


..och vid de charmiga kvarteren runt Bleecker Street.


Vi åt Red Velvet cupcakes med vanilla frosting från legendariska Magnolia Bakery.


Lite shopping, men mer för pappa än för mig.


Vi åt middag på en favvo: Antique Garage i Soho.


Där gillar de gamla saker och råa tegelväggar.


Vi åt middag på Spice Market i Meatpacking District. Fab som vanligt!


På söndagen drog vi till Brooklyn.


... där träffade vi en katt som gillade att läsa.



Det hela var mycket lyckat som ni förstår! Det var dock ganska mycket turister i stan och alldeles för varmt egentligen, men vi njöt av pulsen! I tisdags morse var vi tillbaka i Kalmar hoodet. Jag vart helt totalt-jetlaggad och är fortfarande. Mina dagar börjar kl 14 ungefär. Har nästan känt mig sjuk och haft ont i lederna som attan. Bara vilat och sovit hela tiden. Hoppas att det vänder snart.

Downtown Manhattan

Igår var det stekande hett och strålande sol vilket vi tyckte passade utmärkt för en liten båttur. Vi tog oss ner till Manhattans allra sydligaste spets, nära Battery Park varifrån båtarna går. Vi skippade turist-båtarna utan tog linjefärjan över till Staten Island. På vägen fick man sig en fin utsikt över Statue of Liberty och Manhattans skyline. Det var en trevlig tur.

När vi var tillbaka tog vi en taxi till Wall Street och New York Stock Exchange där kostymklädda män och kvinnor skyndade fram och tillbaka och såg viktiga ut. Vi var trötta och slank in på Borders book store och tog en iskaffe och kollade böcker.

På kvällen tog vi oss till Noho, även det i downtown, vid 6th Av och Spring Street och åt på en Italiensk mysig restaurant. Vi satt på deras terass och såg på allt folk i området och åt gott.

Nu har vi gjort downtown, vi jobbar oss uppåt är strategin!! Får se vad planen blir idag.

xo

Phila/New York.

Från vårt hem till New York tar det 1 timma och 20 minuter. Det är lyx. Nu ska vi hoppa på tåget om någon timme och stanna i the City över helgen!




One day I'll go back to Jodhpur.







1. The view of the city from the fort.
2. Camel kiss.
3. Bangles in every color.


Urban Outfitters office


Igår var jag på min nya arbetsplats och hade möte och ordnade en del saker. Allt gick bra och går allt enligt planen så börjar jag i spetember. Jag fick skjuts dit av Natxo och pappa, som såklart passade på att ta några bilder i deras café.









På upptäcksfärd i vår egen stad!

I våras när det var lite kyligare så blev det mest att jag höll mig till mina ställen: hemma, på gymmet, på 2-3 olika cafén, 5-6 olika restauranger och en park då och då. Jag har inte varit jätteimponerad av Philadelphia men inte heller ogillat det. Det har varit medelpoäng på det mesta. Nu återupptäcker jag mer och mer! Vi har utforskat gamla stan med dess historiska monument, sett den lummiga Washington Park, strosat omkring i våra egna kvarter och faktiskt insett att vi har charmiga små gator med tegelhus och grönskande träd. I söndags åkte vi också ut en halvtimme utanför staden till ett trädgårdscenter med helt gudomlig atmosfär, café och brunchställe i ett av västhusen och oemotståndliga växter, blommor och kryddor varav några fick följa med oss hem! Nu har vi en lite grönare balkong och en massa mynta till vår lemonad och våra mojitos!









Exploring Philly







Solsken och klarblå himmel. Idag har vi utforskat the old town i Phila, nytt även för mig. Man får verkligen en känsla av England på 1800-talet ungefär. Mysigt. Visste ni att Philadelphia var USA's första huvudstad innan man ändrade det till Washington? Finns lite historia ändå i det här landet!



Back to Philadelphia/NYC




Trots att jag nu bott i Philadelphia sen tidig februari så är det inte förrän nu som jag officiellt kan säga att jag bor där. Visumet sitter inklistrat i mitt pass och jag bor lagligt permanent i USA. Har inte fattat det själv ännu! Denna gången blir det bara 10 dagar i Phila och New York för jag känner mig inte riktigt klar med den svenska sommaren! Vi åker på fredag denna vecka och blir borta till den 28e juli.










Haute Couture/India

Sitter och kikar på Haute Couture-visningarna från Paris och ser så ptroligt mycket inspiration från Indien. Både från Givanchy och Dries Van Noten. It's fab. Jag gillar det verkligen. Det finns så mycket vackert att inspireras av i Indien. Mycket Rajasthan-referenser som är en outtömlig känsla av färger, mönster och utsmyckningar. Givanchy har tolkat in allt detta på ett otroligt sätt. Mycket häftigt!













NYC- guide Part I


Det har nu blivit att jag varit en hel del i New York de två senaste åren. Jag märker att jag börjar få solklara favoriter och har länge tänkt att dela med mig dem till er. Det är ju många av er som efterfrågat det! Först ut är mina favorit restauranger. Längre fram delar jag med mig av shopping och andra aktiviteter som blivit favvo. Enjoy!

5 restaurant tips


Jewel Bako – Fantastisk sushi restaurant på Lower East Side där kyparen gör din wasabi vid bordet. En sushiupplevelse du sent kommer glömma.

Supper – En italiensk favorit även denna på Lower East side där buffel mozzarellan is to die for och rätterna är gudomliga och atmosfären mysig och rustik.

Spice Market – Denna asiatiska pärla ligger mitt i trendiga Meatpacking district och här får man boka bord några dagar innan, för att få ett bra bord. Inredningen är imponerande (särskilt nedre våningen) med sirliga träpaneler från indien. Maten är gudomlig och drinkarna likaså. En upplevelse för alla sinnen!

Ella Café – Detta har blivit vår självklara brunch-favorit. Den ligger på Bedford Av. i WIlliamsburg, en gata kantad av bokaffärer, vintage-affärer och små caféer. De har all traditionell brunch-mat såsom pannkakor, egg benedict, toast och sallader. Pröva även deras färskpressade juicer som är gudomliga.

Chelsea market – Denna innomhusmarknad ligger precis på gränsen mot Matpacking district så efter en förmiddag av shoppande där kan man ta en lätt lunch här. Det finns ett flertal olika restauranger där och en stor fisk marknad där du kan då färsk sushi eller en hummer-sallad för runt 10 dollar.


Spice Market har två våningar, man skymtar den undre våningen som är super-charmig.


Italienska favoriten Supper i East Village.


Chelsea market i typisk NY rustik miljö.


För en matfantast som jag har New York mycket att erbjuda. Ibland är det dyrt, man får undvika de värsta tursit-fällorna, men ofta är det prisvärt. Glöm inte att dricksa mellan 15-20% något som förväntas och inte är valfritt!

SOK-Turnen fortsätter... (snart i en stad nära dig).

Dålig uppdatering, jag vet! Jag njuter för fullt av sommaren och av min Sverige-tunering då jag hälsar på alla kära gamla vänner! Som jag och Johanna sa häromdagen: det är verkligen SOK (Summer of Ketchup). Alltså... ketchup ketchup= catch up. Det är det jag gör, bara catchar up med alla och se vad de har för sig nuförtiden! Det är härligt! Särskilt eftersom alla verkar må så bra, vara pigga och glada och sommarbruna! Fint!

Nu är jag i Stockholm och bor hos Karin i Hornstull. Jag kombinerar mitt besök hos Amerikanska Ambassaden med en låååååååång-helg (tisdag-lördag). Mysigt att träffa alla Kalmar/Stockholms-flickor!

På fredag i nästa vecka åker jag till USA en vecka för lite möten/paperwork/mys och så. Blir fint det där. Pappa följer också med, vi ska turista i New York! Då blir det minsann inga sovmornar och frukost vid 11.30 som jag brukar där. Då blir det snarare uppstigning vid 7 och knacka på dörren när MoMA öppnar! 

Ut och spring i sommaren vänner. (Sitt inte framför datorn, fy!) 

xoxo 

Malmö weekend


Nu drar jag ner till Malmö för att umgås och mysa med Lisa-Lo i några dagar. Det ska bli så himla härligt att se henne efter att inta ha setts sen i påsk, och att få se hennes nya lägenhet i Malmö! Det kommer att bli löjligt varmt och baddräkten är packat, kanske blir det sommarens första dopp? Jag får skjuts med mina föräldrar som ska ner till Danmark på lite weekend, passade perfekt.

Ha en bra helg ni med och njut av värmen!

xoxo