How was your journey madame?

Detta var den forsta kommentaren jag fick nar jag steg av planet i Bangalore! Och jag kan intyga att Madame har haft en mycket trevlig resa! Nu ar jag alltsa har, pa plats! Det har tagit lite tid att komma in i rutinerna har, sa mycket bloggande har det inte blivit, men nu sa!!

For det forsta maste jag saga att jag verkligen gillar Bangalore! Frisk luft, behagligt klimat (25-30 grader) och torr luft sa att man inte svettas sa fort man gar utanfor dorren. Det ar gronskande parker och lagom mycket trafik (inte som i Bombay dar man far istta med munskydd for alla avgaser)  Jag tar mig hemmifran till jobbet pa 25 min med autorikshaw trots att kontoret ligger pa andra sidan stan. Jag bor pa Cunningham Rd med familjen Minocher och de ar jattesnalla! Dar trivs jag verkligen! Men nu ar ni val nyfikna om min praktik! I will tell you:

Jag har borjat pa marknads-avdelningen med malet att fa kunskap om den indiska marknaden, kundebeteende osv. Men jag maste saga att det som ar mest intressant ar att sitta och observera kulturen i organisationen! Det ar cirka 50/50 man och kvinnor och genomsnittsaldern ar typ 28. De ar mycket trevliga! Jag klickade direkt med dem (sarskilt med Lakshmi, Mahavishnu och Sarasvati pa Finance and Accounting).  Lakshmnis favvo ar ocksa Shah Rukh Khan. Hon tyckte ocksa att jag borde kopa en sari "You would look soooo lovely in a sari!" Tjejerna har saris eller panjabis pa sig och killarna skjorta och byxor, men manga gar barfota! Det ar sa roligt, det ser liksom inte sarskilt business ut i mina ogon!

De jobbar inte 40 timmar i veckan, snarare 60. De ar har aven pa lordagar. Man kan dock fraga sig hur effektivt arbetet ar. De borjar vid 09.00. Da var jag dar - ensam! Ingen - inte ens receptionisten var dar! Vid halv tio - tio borjar folk droppa in och da ska rokelser tandas, te drickas och tjejerna ska prata om sin nya panjabis och hur de matchar ihop dem etc. Cheferna bryr sig inte... Efter ett tag borjar vi jobba! I borjar fick jag inte sa mycket kvalificerade uppgifter men nu har jag kommit in mer och mer i deras arbetsprocesser och det ar roligt. Jag ska dock bara jobba halva dagar 09.00 - 13.00 vilket i praktiken bara blir mellan 10.00 - 13.00.

Idag praktiserade jag att ta seden dit man kommer. Dvs. idag droppade jag in vid 09.55. 55 min efter min egentliga starttid. Pa mitt svenska vis var jag tvungen att saga "sorry, I'm late" till chefen, men det var ingen 'big deal'. Det var liksom ingen deal over huvud taget! Jag kom ju lagom till pujan och morgonteet. Idag satt jag med en av ingenjorerna och gick igenom nagra processer. Han var jattetrevlig och ny pa foretaget sa jag fragade vad han tyckte om Busak+Shamban. Han sa att han tyckte det var en skon stamning eftersom det inte var sa mycket hierarki (eller monarki, som han sa pa sin knackiga engelska). Vet dock inte om jag haller med honom... Det ar en ganska tydlig hierarki dar chefen sitter narmast AC:n. Det ar status!

Nej, det har blev ett langt inlagg! Vill bara avsluta med ett roligt citat som Marknadschefen sa i gar, Han berattade att personalen varje dag tar med sig sin egen lunch och ater i lunchrummet. Men foretagets policy ar att denna mat maste vara vegetarisk. "If they want to eat non-veg food, they can go out to eat, and never come back" Det sista tillade han med en skamtsam ton! Gud vilken skon installning!

Glad midsommar allihopa! Hoppas ni far en harlig afton! Ikvall ska jag pa midsommarfest med 25-30 andra svenskar som jobbar har i Bangalore! Ska bli jattemysigt!

Kramar Madame

Kommentarer
Postat av: Bhavana

cool chef!!!
släng ut köttätarna bara!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback