Whole Foods


Sverige är nog ändå landet lagom i många frågor, det inser man när man ständigt möter länder med så stora kontraster. I Sverige har vi generellt sett en bra matkultur. Husmanskosten må vara fet ibland och innehålla en hel del kött men den är ändå inte helt åt skogen. Fler och fler svenskar handlar ekologiskt och bryr sig om miljön och sin egen hälsa genom att äta mindre kött och mer grönsaker och baljväxter.  Att äta nyttigt känns i Sverige som det normala, och den som käkar på Mc Donalds och annan skräpmat är det onormala.

Man behöver inte vara särskilt kvick för att fatta att här i USA är det annat som gäller. Här är ”husmanskosten” hamburgare, fried chicken, french fries och vitt bröd. Jag har sett folk säga ”I’m going on my lunch break now” och ta upp en påse chips och sätta sig med. Mc Donalds, KFC och Burger King må vara de uppenbara fällorna för en sunt liv men vi har andra nominerade i den kategorin: Starbucks. Det finns en grön starbucks-markis i vartenda hörn i hela Amerika tror jag. En slät kopp kaffe är väl aldrig fel och en latte någon gång ibland skadar ju inte. Men när man ser hur mycket vanilla syrup och chocklad de pumpar i sina där milkshakes och chocklad-latten och när man ser storleken på hinkarna som de serveras i så blir man ju rädd. Det är som en hel middag!

Naturligtvis finns det en motståndsrörelse till denna förgiftande matkultur. En motståndsrörelse som vill bekämpa fetma hos vuxna och barn, förbättra miljön och sin egen hälsa. Denna whole foods movement vill som jag ser det äta ”vanlig mat”.  Sådan mat som vi äter i Sverige. Riktig mat. Potatis, pasta, grönsaker och frukt. Det är intressant att denna grupp som enligt mig är så normal betraktas som så radikal här i USA. Visserligen skulle jag säga att den grupp människor som har valt bort den osunda kulturen är mer medvetna än den genomsnittliga svensken.

Denna grupp byter gärna ut en del mjölkprodukter mot soja mjölk, de är inte rädda för att prova diverse veggie produkter; deras Mecka är livsmedelskedjan Whole Foods. Där är all frukt och grönsaker ekologiska, ja egentligen är allt i hela affären ekologiskt. Alla städprodukter och hygienprodukter är ekologiska och från alternativa märken som värnar om miljön. De säljer eggfri mayonäs, 100 olika sorters sojamjölk, vegan produkter och yogamattor. Här handlar vi också allt! Det är lite dyrare än i vanliga affärer men det känns också rätt. Jag vill hellre köpa ekologiska dyra bananer än besprutade frukter där människor slavar bara för att jag ska kunna handla billigt. Jag omprioriterar hellre och handlar billigare råvaror än halvfabrikat.

Jag har inget som helst hopp om att Amerika ska vakna upp ur sin skräpmats-koma. Men jag blir glad att se att fler och fler människor stannar upp och tänker till vad deras mat kommer ifrån och gör ett val om att äta mer vegetariskt, mer ekologiskt och mer sunt!



Big Mac.



Venti Frappucino.









Vem vill inte att ens livsmedelsaffär ska sälja yogamattor och ekologisk citrongräs-doedorant?


Kommentarer
Postat av: mamma

Vilka sunda reflektioner! Ja, det ser verkligen inte lovande ut för genomsnittsamerikanen! De kommer nog att få dras med sin fettma och de sjukdomar som detta medför. Vilka kontraster det finns i världen, fetma kontra svält. Men det är sant, i Sverige är vi lagom, kanske inte är så negativt trots allt :-). Vore roligt att de som läser på din blogg, även skriver lite då och då, det är ju alltid roligt att få kommentarer och feedbacks på sina reflektioner. Verkar bara vara johanna och jag som skriver, synd :-( Kramar för ett nyvaknat Sverige i vårsrud och full sol! Vi hörs på Skype!

2009-05-08 @ 06:27:26
Postat av: Johanna

Food-culture! Det här kan du skriva en artikel om Gita! Do it, skicka till DN. Hälso trenden i sverige är ju verkligen mitt i prick vad du beskriver, och DN är bra på att pumpa ut och stödja hälso-ideologin. doit! alla kan ta sig titlen frilansjournalist! passar i DN söndag tycker jag... skype u later. puss!

2009-05-08 @ 10:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback