Sommarregn i Madrid


Sitter nu med Macbook och BF och nypressad apelsinjuice på ett litet rökigt café nära där vi bor i Madrid. Skönt att äntligen ta det lite lugnt och vila de små fötterna! Madrid är fantastiskt, trots att det varit ganska kallt och regnigt väder. Solen har tittat fram då och då och alla träden är fullt utslagna, hela staden är grön så det ger ändå en sommarkänsla! Solen går ner 20.30 så vi njuter av långa dagar.

I måndags landade vi och kom till N's syrra ganska sent. Eftersom hon bor mitt i smeten, i de gamla konstnärs/bohem kvarteren så var det bara att slinka runt hörnet för att hitta den mest gemytliga tapas-restaurangen man kan tänka sig. En gammal dam som lagar mat i en lokal mindre än vårt vardagsrum. Jag gjorde misstaget att beställa mineralvatten.... det fanns inte. Så det blev Txakoli (baskiskt vitt vin) istället!! Vet inte hur jag tänkte där egentligen!

Tisdagen spenderade med att vandra runt på små mysiga gator i Chueca, mysigt gammalt område där vi fann den mest fantastiska tapas restaurangen, ett gammalt café och trevliga torg. Maten här är så god att det är farligt! Jag älskar tortilla, spansk potatisomellett, fylld paprika, bläckfisk med svart vitlökssås, .... osv osv. Jag dör! Men mat-tiderna kan jag nog aldrig helt vänja mig vid dock. I tisdags kväll skulle vi äta middag på en Napolitansk restaurang och vi kom dit vid 20.15. Då höll de på att städa, den var inte öppnad än, de öppnade för middag vid 20.30. Igår var vi på en sushi-restaurant och hade bokat bord till kl 21.00 för det var den tidigaste tiden man kunde boka för middag!! Vad ska man göra... when in Rome do as the Romans helt enkelt!

Igår hade vi en fantastisk dag som började på Museo de Reina Sofia ett av Madrids bästa konstmuseer. Största intrycket gjorde såklart Picassos La Guernica. Jag minns när vi studerade den på bildlektionen i högstadiet, har alltid tyckt att den varit så speciell. Den berättar ju om attacken på den Baskiska staden Guernica under Franco tiden och den gigantiska canvasen rymmer oändligt med detaljer!

Eftermiddagen igår var en annan fin upplevelse. Vi var på en Hammam (Arabiskt badhus) som ligger nära stadens moské. Vi började med en lunch som var lika god som inredningen var vacker! Varje detalj var genomarbetad och i typisk arabsik stil. Själva badhuset var lika vackert det. Det doftade rökelse eller mint eller något och det rök från de varma bassängerna. Det enda ljuset kom från röda ljuslyktor, hundratals som stod överallt. Vi växlade mellan kokhett och iskallt bad som man bör och svettade i den turkiska bastun. Sen fick vi en kort massage och relaxade med te med färska mintblad och örter... När vi kom därifrån var vi helt avslappnade och trötta av allt badande.

I eftermiddag ska vi ta tåget till Vitoria i Baskien, där familjen och brorsan bor, en resa som tar runt 3 timmar. Det ligger uppe i norr inte långt ifrån den fransa gränsen. Bröllopet är på lördag och det kommer att vara i en liten by utanför Bilbao. Det ser jag fram emot!

That's all for now! Adios Amigos!



 

Kommentarer
Postat av: mamma

Vad härligt det låter! Ett SPA fullt med röda ljuslyktor, så stämningsfullt. Jag kan tänka mig att man blir utmattad efter varma och kalla bad om vartannat. Här i Kalmar skiner solen och jag ska just åka iväg till Rebeckorna för sista gången innan Thailand! Ha det så jättebra i Vitoria och hälsa N och föräldrarna så mycket! Besitos!

2009-04-16 @ 18:03:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback