YOGA LOVE


Sedan jag kom hit till Koh Lanta har jag ägnat mig åt Ashtanga yoga på en Yoga skola nära stranden. Jag har svettats och kämpat i värmen i tidiga morgnar, 2 timmar åt gången. I början var jag ofokuserad och fick träningsvärk. Ju mer jag har tränat desto mer har jag kunna släppa alla överflödiga tankar och verkligen fokuserat. Sinnet har blivit tommare och tommare och musklerna starkare och smidigare.

Jag började träna yoga när jag var 16, men av någon anledning har jag släppt det de senaste åren. Jag har endast sporadiskt kört igenom mitt ”standard pass” någon gång i månaden. Men nu efter en riktigt intensiv yoga-månad förstår jag verkligen varför jag från början drogs till det så mycket. Detta är verkligen mitt sätt att meditera, att rensa sinnet och hitta styrka (både fysiskt och psykiskt). Med yogan i bagaget kan jag uppnå vadsomhelst, så känns det.

Jag kände mig stolt häromdagen när jag insåg att år av träning inte försvinner så lätt. Vi övade ”huvudstående” på stranden och jag stod med enkelhet och andades i denna krävande ställning.

Idag körde vi något som kallas Mysore-clas inom Ashtanga och innebär total tystnad under de 2 timmar passet pågår. Läraren gör själv ställningarna istället för att gå runt och instruera, så man kan kika om man tappar bort sig. Det kändes så bra. Man bara flöt med och gjorde… tänkte ingenting och blev lugnare och lugnare. Vi avslutade med meditation som vanligt och det gick också mycket bra.

Detta blev en lång hyllning till Yogan. Men den gör så mycket för mig att nu kommer jag aldrig att släppa den igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback