Have a nice day!

Forst och framst maste jag bara saga att som ni sakert hort sa har det varit en terrorattack I Bombay, fruktansvart! De sprangde 7 bomber pa olika tag och tagstationer pa vastra lokaltagen, inom loppet av en halvtimma. i Bandra bland annat dar jag och Johanna brukar hanga! Hela kvallen i onsdags forsokte jag ringa familjen Buch i Bombay men telefonlinjerna var overbelastade anda tills i gar eftermiddag da jag talade med Ragini. Hela familjen var valbehallen, sa det var skont att hora!  

Igar var annars som vilken dag som helst. Jag gar hemmifran cirka kl. 09.00 och tar en kort promenad till huvudgatan for att fa tag i en rikshaw. Det brukar ta en kvart minst att fa tag i en auto-wallah som A) Pratar hindi eller engelska, B) Vet var Jayanagar ligger (dar jag jobbar) och som C) Gar med pa att sla pa taxametern. Detta ar tre ganska krangliga krav sa jag brukar behova fraga minst tre, fyra olika innan jag hittar nagon. Val i rikshan sveper jag in mig i en tjock schal eftersom det ar ganska kallt av draget (rikshan ar ju helt open). Sen brukar jag ocksa lyssna pa Bollywood-musik i min Ipod sa att jag slipper (delvis) allt oljud fran trafiken. Men oftast lyckas trafiken overrosta till och med den hogsta volymen pa Ipoden! Det galler att man lyssnar pa Lata Mangeshkars hoga stamma! Hon ar den enda som kan tranga igenom den kompakta oljudsmatta som trafiken orsakar!  

Jag anlander till kontoret cirka 09.45 nagon gang och da vet jag bara pa vilken avdelning jag ska vara pa. Arbetsuppgifterna varierar fran dag till dag. Ofta far jag for lite job att gora och da sitter jag och skriver eller gor nagot annat. Pa jobbet trader man in i ett moln av rokelse! Dessutom gar stad-killarna och dranker in stallet i san dar room-perfume. Nar det riktigt borjat frata och klia i nasan gar man in pa toan bara for att finna den i en giftig stank av strakt rengoringsmedel! En bra sak pa kontoret ar dock att de installerat ett hogtalarsystem i vart kontorslandskap sa det finn en hogtalare over varje skrivbord. Dar spelas de senaste Bollywood-hitsen hela tiden, men pa en lagom volym. Idag nar Mahi Ve spelades borjade tjejerna sjunga med!  

Vid 13.00 aker jag hem och ater lunch. I gar gick Sandra och jag en rejal promenad anda bort till Cubbon Park. Vi skulle pa Rakhi Mela, en slags tillfallig Bazaar pa ett lyxhotell dar de salde saker infor Rakhi (en festival i augusti). Det skulle ligga nara vart hus men vi gick vilse och fick tillslut ta en riksha dit. Val inne var bazaaren full av klader, smycken och pynt, ganska exklusiva saker! Jag kopte ett par “guld”/strass-fotlankar som var mycket beauuuuutiful!  

Vid 16.00 gick jag till Nargesh autny for min hindi-clas. Ute regnade det och var kallt, men hos Nargesh blev jag uppvarmd av allt baatcit (snack). Jag hade med mig 25 bilder fran Sverige (pa vart hus i Kalmar, familjen, farmor, Oland, Stockholm, var tradgard etc etc.) och pa hindi berattade jag om alla bilderna och Nargesh stallde fragor. Det gick ganska bra faktiskt! I en och en halv timma satt vi och snackade!  Pa kvallen hemma var det stromavbrott och vi fick laga maten i skenet av ett tiotal vaxljus. Nu forstar jag varfor man har gasspis i Indien! Det innebar ju att man kan laga mat utan att behova vanta pa att strommen ska komma tillbaka! Vi at aven i skenet av ljusen! Jag at channa-masala och dal med spenat i och chapatis. Sen drack vi te och pratade tills det var dags att ga och lagga sig!  

Det var min dag igar!  

Kommentarer
Postat av: Chaalu

Namaste ji! Läser din blogg så ofta jag kan... dålig uppkoppling under semestern du vet. Glad att det går bra i Bangalore! Har det lokala kulturlivet upptäckt att en stjärna kommit till stan än? Kyaa ve log hindi bolte haim? - caar din mem tum bhii kannadaa zaruur bolte ho! Giitaa Pyaarii, mujh se prem aur cumme hazaar! C

2006-07-15 @ 14:12:02
Postat av: bhavana

jag tycker du ska kalla dej Yes Madame, preis som Hello Kitty i texten hela tiden!!

Postat av: JL

Halloj!
Ja nu trivs du va? Bollywoodmusik o shopping! När du kommer hem har du nog fått nya grannar, för indierna flyttade ut idag. Ha det fint! /Jonas

2006-07-16 @ 10:24:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback